Sisältöön Sivukartta Palaute Tulosta

Sydänliitto

Itämeren ruokakolmio suosii lähellä tuotettua ruokaa

Itämeren ruokakolmio on laadittu Diabetesliiton, Sydänliiton ja Itä-Suomen yliopiston ravitsemusasiantuntijoiden yhteistyönä. Terveellinen kokonaisuus syntyy tutuista raaka-aineista terveellisesti, turvallisesti ja ympäristöä säästäen.

Itämeren ruokavalio on vastine perinteiselle, tutkimuksissa terveelliseksi osoitetulle Välimeren ruokavaliolle. Samanlaiseen täysipainoiseen kokonaisuuteen päästään suosimalla omaan ruokaperinteeseemme kuuluvia raaka-aineita: kotimaisia kasviksia ja marjoja, ruista, rypsiöljyä ja kalaa.

Kolmion ala- ja keskiosa muodostavat syömisen perustan

Juurekset, vihannekset, hedelmät ja marjat, muodostavat hyvän perustan syömiselle. Täysjyväisiä viljatuotteita, kuten täysjyväleipiä ja -puuroja, on suositeltavaa syödä monipuolisesti päivittäin. Peruna, pasta tai ohra-, kaura- ja riisilisäkkeet sopivat pääruokien oheen.

Nestemäiset maitotuotteet vähärasvaisina tai rasvattomina, eli maito, viili ja jogurtti, kuuluvat päivittäiseen ruokavalioon.

Rasvan laadun entistä painokkaampi huomioiminen on poikinut uudenlaisen ruokaryhmän, pehmeän rasvan lähteet. Tähän ryhmään kuuluvat kala, margariini ja rypsiöljy. Kalaa suositellaan pääruoaksi 2-3 kertaa viikossa.

Kokonaisuus ratkaisee terveellisyyden

Kaikkia suositeltavia ruokia ei ole mahdollista sisällyttää ruokakolmioon. Mikään yksittäinen ruoka-aine ei ole kielletty, vaikkei sen kuvaa ruokakolmiossa olisikaan. Kuvat viittaavat tiettyihin kasvis- ja ruoka-aineryhmiin. Kolmion huipussa olevia ruokia ei ole ravitsemuksellisesti välttämätöntä syödä lainkaan. Niitä voi syödä, kunhan määrät ovat pienet ja ruokavalio muilta osin kunnossa. Juomista mukaan on otettu vain maito ja piimä, joilla on ravitsemuksellisesti merkittävä rooli terveelliseen ruokavalioon kuuluvana ruokana. Paras janojuoma on vesi.

Aineistotilaukset
Ole hyvä - Itämeren ruokavalio -juliste
Koko 50 x 70 cm
Hinta: 3,50 euroa
Tilaukset: www.diabetes.fi/d-kauppa ja www.sydankauppa.fi (suomenkielinen juliste)
Postimaksut ja lähetyskulut sisältyvät hintoihin.

Ole hyvä - Itämeren ruokavalio / Lautasmalliateria -repäisylehtiö
Koko: A4: toisella puolella ruokakolmio- ja toisella puolella lautasmallikuva
Hinta (vuoden 2010 loppuun asti):
- 50 sivun lehtiö 14 euroa
- 100 sivun lehtiö 19 euroa

Varsågod - Östersjökost
Affisch, storlek 50 x 70 cm
3,50 euro
Porto och expeditionsavgifter ingår i priset.

Tilaukset: www.diabetes.fi/d-kauppa

Jaa sivu: Bookmark and Share

Hakuohje

Sisällöstä voi hakea tietoa vapaalla sanahaulla (Hae sisällöstä) tai asiasanahaulla (Hae asiasanoilla).

Vapaa sanahaku käy läpi tekstisisällöt, otsikot ja kuvatekstit.

Asiasanahaku hakee sisällön metatiedoista vastaavuutta sisällön Tero- ja Mesh-metatietoihin.

Haku käyttää oletusarvona hakusanojen välissä TAI-operaattoria.

Haku ei tee eroa suurten tai pienten kirjainten välillä.

Hakusanan voi katkaista asteriskilla eli tähtimerkillä (*) sanan lopusta, mikä on hyödyllistä eri taivutusmuotojen etsimisessä.