Sisältöön Sivukartta Palaute Tulosta

Sydänliitto

Liikunta ja synnynnäiset sydänviat

Liikunta on lapselle luontaista touhua ja leikkiä. Näin on myös synnynnäistä sydänvikaa sairastavan lapsen kohdalla. Sydänlapsen liikunta on sallittua ja suotavaakin, jos sydänlääkäri ei ole sitä erikseen kieltänyt tai rajoittanut. Vain harvojen sydänvikojen kohdalla joudutaan liikuntaa rajoittamaan. Joissakin rakenteellisissa sydänvioissa voi joutua rajoittamaan äkillisiä ponnistuksia tai rajuja kontaktilajeja. Lapsen oma sydänlääkäri kertoo tarkemmin, miten lapsen liikuntaa tulee suhtautua.

Lapsi tuntee oman kehonsa tuntemukset hyvin. Lapsi pitää tauon, jos siltä tuntuu ja jatkaa hetken levähdettyään. Lapsen liikunnan tavoitteet tuleekin asettaa lapsen omien kykyjen mukaan.. Ei ole järkevää harjoituttaa vain toisen sydänpuoliskon kanssa elävää lasta kilpaurheilijaksi, koska lapsi kokisi lähinnä pettymyksiä. Ei kaikista tervesydämisistäkään lapsista tule kilpaurheilijoita.

Synnynnäistä sydänvikaa sairastavan lapsen on hyvä osallistua koululiikuntaan voimiensa mukaan, kunhan tarvittavat lepotauot sallitaan. Liikunnanopettajan kanssa on hyvä keskustella sitä, että sydänlapsi joutuu yleensä panostamaan enemmän kuin sydämeltään terve lapsi.

Jaa sivu: Bookmark and Share

Hakuohje

Sisällöstä voi hakea tietoa vapaalla sanahaulla (Hae sisällöstä) tai asiasanahaulla (Hae asiasanoilla).

Vapaa sanahaku käy läpi tekstisisällöt, otsikot ja kuvatekstit.

Asiasanahaku hakee sisällön metatiedoista vastaavuutta sisällön Tero- ja Mesh-metatietoihin.

Haku käyttää oletusarvona hakusanojen välissä TAI-operaattoria.

Haku ei tee eroa suurten tai pienten kirjainten välillä.

Hakusanan voi katkaista asteriskilla eli tähtimerkillä (*) sanan lopusta, mikä on hyödyllistä eri taivutusmuotojen etsimisessä.