Sisältöön Sivukartta Palaute Tulosta

Sydänliitto

Sydänlihasbiopsia

Joskus on tärkeää saada näytepala sydänlihaksesta mikroskooppitutkimukseen. Näin on epäiltäessä vakavia sydänlihassairauksia (esimerkiksi jättisolumyokardiitti, sarkoidoosi, amyloidoosi, hemokromatoosi). Sydämensiirron jälkeen näytepaloja otetaan rutiininomaisesti hyljinnän toteamiseksi.

Näytepala otetaan laskimoteitse oikean kammion sisäkalvosta ja lihaksesta (siitä nimitys endomyocardial biopsy, EMB). Kaulalaskimon kautta kammioon viedään erikoisrakenteinen näytteenottokatetri, bioptomi. Sen kärjessä on avautuvat ja sulkeutuvat leuat, jotka "haukkaavat" nuppineulanpään kokoisia paloja. Ultraäänellä varmistetaan, että näytteenottokohta on turvallinen ja röntgenläpivalaisussa nähdään, mitä ollaan tekemässä. Näytteitä otetaan tarpeen mukaan 4-10 kappaletta. Harvoin bioptomi läpäisee oikean kammion vapaan seinämän (näytteet pyritään ottamaan kammioiden väliseinästä, joka on paksu eikä voi puhjeta toimenpiteessä), jolloin syntyy verenvuoto sydänpussiin ja hätätilanne.

Harvemmin näyte otetaan vasemmasta kammiosta, jos magneetti- tai PET-tutkimus osoittaa, että läiskäinen sydänlihassairaus sijaitsee sen seinämässä.

Jaa sivu: Bookmark and Share

Hakuohje

Sisällöstä voi hakea tietoa vapaalla sanahaulla (Hae sisällöstä) tai asiasanahaulla (Hae asiasanoilla).

Vapaa sanahaku käy läpi tekstisisällöt, otsikot ja kuvatekstit.

Asiasanahaku hakee sisällön metatiedoista vastaavuutta sisällön Tero- ja Mesh-metatietoihin.

Haku käyttää oletusarvona hakusanojen välissä TAI-operaattoria.

Haku ei tee eroa suurten tai pienten kirjainten välillä.

Hakusanan voi katkaista asteriskilla eli tähtimerkillä (*) sanan lopusta, mikä on hyödyllistä eri taivutusmuotojen etsimisessä.