Sisältöön Sivukartta Palaute Tulosta

Sydänliitto

 
 
 
 
 
 

Liikunta sydänleikkauksen jälkeen

Päivittäinen liikunta on tärkeä osa kuntoutumista sydänleikkauksen jälkeen. Yksilöllisesti suunniteltu ja asteittain lisääntyvä liikunta nopeuttaa toipumista sydänleikkauksesta. Samalla säännöllinen liikunta parantaa sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä sydämen rasituksensietoa ja suorituskykyä. Kaikenlainen liikunta rentouttaa, antaa myönteisiä tuntemuksia ja kokemuksia sekä auttaa työkyvyn palautumisessa. 
 

Säännöllinen liikunta

  • parantaa veren HDL-kolesterolipitoisuutta ja alentaa LDL-kolesterolipitoisuutta, mikä hidastaa valtimoiden ahtautumista
  • vähentää veren triglyseridipitoisuutta
  • alentaa verenpainetta
  • auttaa painonhallinnassa
  • lisää elimistön insuliiniherkkyyttä ja parantaa veren sokeritasapainoa sekä
  • tuntuu parhaimmillaan virkistävältä ja rentouttavalta.


Ensimmäisen kuukauden aikana on tärkeä liikkua kevyesti 10–30 minuutin jaksoissa useamman kerran päivässä. Sopivia lajeja ovat mm. rauhallinen kävely ja kuntopyöräily. Liikunnan aikana hengitys syvenee ja olo saa tuntua hieman rasittavalta. Jalan turvotusta voi estää käyttämällä tukisukkaa tai ideaalisidettä. Kotona on tärkeä venytellä hartioiden ja rintakehän lihaksia joka päivä sairaalasta saatujen ohjeiden mukaisesti. Venyttely auttaa pitämään yllä ylävartalon ja yläraajojen liikkuvuutta.
Liikunnan aikana voi kuulua rintakehältä napsumista, johon ei liity kipua. Se johtuu kylkiluu-rintalastan liitoksen löysyydestä ja on vaaratonta. Napsuminen loppuu yleensä muutamassa viikossa.

Leikkaushaavan aiheuttama kipu ja kiristys saattavat muuttaa ryhtiä. Yläselkä painuu herkästi kumaraan ja hartiat kääntyvät eteenpäin. Ryhdin huononemista estää, jos tarkkailee kehon asentoa eri tilanteissa, pitää hartiat rentoina ja hakee kävellessä normaaleja myötäliikkeitä. Ryhdin säilymistä voi tarkkailla myös ojentautumalla selkä seinää vasten. Ojentautuminen venyttää samalla arpeutuvaa rintalastan haavaa niin, ettei se ala kiristää.

Vähitellen voi lisätä liikunnan tehoa ja kestoa. Toisen kuukauden tavoitteena on liikkua päivittäin 1–2 kertaa 15–45 minuuttia kerralla. Liikunnan aikana saa hengästyä, mutta pitää pystyä puhumaan.
Kun rintalasta on luutunut, päivittäin on hyvä liikkua enemmän. Vähitellen tavoitteeksi kannattaa ottaa liikuntaa tunnin ajan. Sopiva teho vastaa reipasta kävelyä. Tällaista liikunnan määrää on tavoitteena jatkaa. Liikunnan aikana saa hengästyä ja hikoilla, mutta puhumisen pitää sujua. Liikunnan aikana ja sen jälkeen tulee olla hyvä olo.

Päivän liikuntatunnin voi koota useammasta lyhyemmästä liikuntatuokiosta. Tuntiin mahtuu esimerkiksi työmatkaliikuntaa, liikkumista perheen kanssa ja liikuntaharrastus. Liikuntamuodoksi sopii esimerkiksi kävely, uinti, pyöräily tai muu itselleen mieluisa liikkuminen. Jokaisen kannattaa kokeilla rohkeasti eri liikuntamuotoja – sekä oppia, tottua ja nauttia.
Rintalastan luutumisen jälkeen on hyvä huolehtia myös lihaskunnosta.

Liikuntaa kannattaa välttää heti ruokailun jälkeen, väsyneenä tai jonkun muun rasituksen jälkeen. Näin liikunta tuntuu miellyttävämmältä. Liikkeelle kannattaa lähteä rauhallisesti, ja vauhtia voi lisätä vähitellen.
Jos kuntoudut läppäleikkauksesta ja sinulla on veren hyytymistä estävä lääkehoito, vältä kontaktilajeja, joissa on suurentunut loukkaantumisriski ja verenvuotovaara.
Vältettäviä lajeja ovat esimerkiksi taistelulajit, jalkapallo ja jääkiekko.

Toipumisen aikana ja myöhemminkin yksilöllisiä liikuntaneuvoja saa terveyskeskuksen fysioterapeutilta, sydänhoitajalta, työterveyshuollosta tai kunnan erityisryhmien liikunnanohjaajalta.
Jos liikunta tuntuu pelottavalta ja ahdistavalta, kannattaa hakeutua ohjattuun liikunnalliseen kuntoutukseen. Siihen tarvitaan erillinen lähete hoitavalta lääkäriltä.

 

1
2
3
4
5
6

Jaa sivu: Bookmark and Share
 
Info
Sulje

Hakuohje

Sisällöstä voi hakea tietoa vapaalla sanahaulla (Hae sisällöstä) tai asiasanahaulla (Hae asiasanoilla).

Vapaa sanahaku käy läpi tekstisisällöt, otsikot ja kuvatekstit.

Asiasanahaku hakee sisällön metatiedoista vastaavuutta sisällön Tero- ja Mesh-metatietoihin.

Haku käyttää oletusarvona hakusanojen välissä TAI-operaattoria.

Haku ei tee eroa suurten tai pienten kirjainten välillä.

Hakusanan voi katkaista asteriskilla eli tähtimerkillä (*) sanan lopusta, mikä on hyödyllistä eri taivutusmuotojen etsimisessä.