Sisältöön Sivukartta Palaute Tulosta

Sydänliitto

Sydämentykytys

Sydämentykytys (palpitaatio) tarkoittaa epämiellyttävää tietoisuutta sydämen toiminnasta. Se voi johtua rytmihäiriöstä tai muuten tarpeettoman tiheästä pulssista. Usein tuntemus on kuitenkin vaaraton.

Ihmisen kyky arvioida sydämen rytmiä on rajallinen. Voi olla vaikeitakin rytmihäiriöitä, jotka eivät aiheuta tai aiheuttavat vain lieviä tuntemuksia. Toisaalta vähäiset rytmihäiriöt kuten lisälyönnit voivat tuntua kiusallisilta, ja tästä alkava tehostunut itsetarkkailu pahentaa oireita. On tavallista, että "sydämen lyönnit tuntuvat voimakkaina" illalla vuoteessa maatessa, kun muut ärsykkeet ovat vähäiset. Syntyvä stressi kiihdyttää pulssia, harvemmin kuitenkaan yli 90-100/min.

Merkittäväksi epäiltäviä tykytystuntemuksia ovat sellaiset, joihin liittyy muita oireita, kuten rintakipua, huimausta tai pyörtymistä. Samoin selvittely on aiheellinen, jos pulssi on selvästi poikkeava (epäsäännöllinen tai taajuudeltaan yli 120/min ilman ulkoista syytä). Jos vointi on muutenkin huono, on aiheellista selvittää, ettei ole muuta sairaustilaa, joka ilmenee sydämen poikkeavana toimintana (mm. anemia, kilpirauhasen toiminnanhäiriöt).

Jaa sivu: Bookmark and Share

Hakuohje

Sisällöstä voi hakea tietoa vapaalla sanahaulla (Hae sisällöstä) tai asiasanahaulla (Hae asiasanoilla).

Vapaa sanahaku käy läpi tekstisisällöt, otsikot ja kuvatekstit.

Asiasanahaku hakee sisällön metatiedoista vastaavuutta sisällön Tero- ja Mesh-metatietoihin.

Haku käyttää oletusarvona hakusanojen välissä TAI-operaattoria.

Haku ei tee eroa suurten tai pienten kirjainten välillä.

Hakusanan voi katkaista asteriskilla eli tähtimerkillä (*) sanan lopusta, mikä on hyödyllistä eri taivutusmuotojen etsimisessä.