Sisältöön Sivukartta Palaute Tulosta

Sydänliitto

Sydämen vajaatoiminta ja liikunta

Sydämen vajaatoimintaa sairastava potilas voi - ja hänen tuleekin - liikkua säännöllisesti ja maltillisesti. Säännöllinen liikunta parantaa lievää tai keskivaikeaa vajaatoimintaa sairastavan potilaan fyysistä suorituskykyä ja elämänlaatua. Samalla liikunta vähentää vajaatoiminnan oireita. Erityinen sisäänhengityslihasten vahvistaminen vähentää hengenahdistusta. Liikunta myös keventää sydämen kuormitusta parantamalla verenkiertoa, lihaksiston aineenvaihduntaa ja keuhkojen toimintaa.

Aktiivisen liikunnan voi aloittaa, kun sairaus on ollut tasapainossa vähintään kolme viikkoa ja paino vakaa viimeisten viikkojen aikana. Parhaita liikuntamuotoja ovat muun muassa kävely, sauvakävely, pyöräily, kuntopyöräily ja hiihto.

Vinkkejä ja suosituksia vajaatoimintapotilaan liikuntaan

• Liiku päivittäin yhteensä 30 minuuttia.
  • Hyödyt jo lyhyistä 5-10 minuutin liikuntakerroista, jos vointisi on huonompi. Niitä voit tehdä useamman joka päivä.
  • Liikunnan teho on sopiva, jos se ei aiheuta hengenahdistusta ja elimistösi palautuu liikunnasta kahdessa tunnissa.
  • Ajoita liikunta sopivasti lääkkeen ottamiseen nähden.
  • Vältä liikuntaa heti ruokailun jälkeen.
  • Vähennä, kevennä tai vältä liikuntaa, jos sinulle tulee vajaatoiminnan oireita.

Liikunnasta on viime vuosina saatu uutta tutkimustietoa: potilaita, joiden sydämen pumppausvoima on huomattavasti alentunut, on harjoitettu onnistuneesti. Liikunta vaikuttaa edullisesti moniin vajaatoiminnan tekijöihin, päivittäisistä toiminnoista selviytymiseen ja elämänlaatuun.

Säännöllistä liikuntaa suositellaan, jos

• potilaalla on krooninen vajaatoiminta (vähintään ½ vuotta diagnoosista)
  • sairaus on pysynyt vakaana ainakin 3 kk
  • kliinisen rasituskokeen tulokset ovat käytettävissä
  • potilas on erikoislääkärin valvonnassa

Hyväkuntoinen vajaatoimintapotilas voi liikkua 30 minuuttia ja huonokuntoisempi useita 5-10 minuutin liikuntakertoja päivittäin. Liikunnan teho on sopiva, jos liikunta ei aiheuta hengenahdistusta ja elimistö palautuu liikunnasta kahdessa tunnissa.
Liikuntaan liittyvää ohjausta saa omalta fysioterapeutilta. Fysioterapeutin ohjaama ryhmäliikunta on turvallinen tapa aloittaa säännöllinen liikunta. Tällaisessa ryhmäliikunnassa liikunnan teho on määritetty potilaalle sopivaksi. Liikuntaryhmiä voi tiedustella terveyskeskuksesta ja paikallisesta sydänyhdistyksestä.

Jaa sivu: Bookmark and Share

Hakuohje

Sisällöstä voi hakea tietoa vapaalla sanahaulla (Hae sisällöstä) tai asiasanahaulla (Hae asiasanoilla).

Vapaa sanahaku käy läpi tekstisisällöt, otsikot ja kuvatekstit.

Asiasanahaku hakee sisällön metatiedoista vastaavuutta sisällön Tero- ja Mesh-metatietoihin.

Haku käyttää oletusarvona hakusanojen välissä TAI-operaattoria.

Haku ei tee eroa suurten tai pienten kirjainten välillä.

Hakusanan voi katkaista asteriskilla eli tähtimerkillä (*) sanan lopusta, mikä on hyödyllistä eri taivutusmuotojen etsimisessä.