Sisältöön Sivukartta Palaute Tulosta

Sydänliitto

Rintakipu

Sydänperäiseksi sopivaa rintakipua kutsutaan 1angina pectorikseksi. Rintakipu voi olla merkittävän sairauden oire, vaikka se ei tulisikaan sydämestä. Äkillinen odottamaton rintakipu voi johtua aortan sisäkalvon repeämästä (dissektoitumasta), keuhkoveritulpasta, keuhkokuumeesta, ilmarinnasta (pneumothorax), puhjenneesta mahahaavasta taikka sappi- tai haimatulehduksesta. Pitempiaikainen rintakipu voi johtua sydän- tai keuhkopussin sairaudesta, ruokatorvesta, keuhkosyövästä tai rintakehän luustoon levinneestä syövästä.

Kipu rinnassa on yleinen oire eikä läheskään aina vakavan sairauden merkki. Suuri osa näistä kivuista tulee rintakehän seinämästä tai tukirangasta. Tähän viittaa erityisesti se, jos kipu liittyy asennon muutoksiin, on luonteeltaan paikallista ja pistävää tai tuntuu aristuksena päällepäin.

1
Angina pectoris on sepelvaltimoiden ahtautumisesta johtuva, rasituksen yhteydessä esiintyvä rintakipu, joka menee ohi lepäämällä.
2
3
4
5
6
Jaa sivu: Bookmark and Share

Hakuohje

Sisällöstä voi hakea tietoa vapaalla sanahaulla (Hae sisällöstä) tai asiasanahaulla (Hae asiasanoilla).

Vapaa sanahaku käy läpi tekstisisällöt, otsikot ja kuvatekstit.

Asiasanahaku hakee sisällön metatiedoista vastaavuutta sisällön Tero- ja Mesh-metatietoihin.

Haku käyttää oletusarvona hakusanojen välissä TAI-operaattoria.

Haku ei tee eroa suurten tai pienten kirjainten välillä.

Hakusanan voi katkaista asteriskilla eli tähtimerkillä (*) sanan lopusta, mikä on hyödyllistä eri taivutusmuotojen etsimisessä.