Sisältöön Sivukartta Palaute Tulosta

Sydänliitto

Muut sydän- ja verisuonisairaudet

Euroopan Unioni määrittelee sairauden harvinaiseksi jos sitä sairastaa enintään viisi ihmistä kymmenestätuhannesta (5:10 000). Sydänliitto toiminnan piiriin kuuluvat myös ne sydänsairaudet jotka eivät täytä varsinaista harvinaisuuden määritelmää, mutta ovat selvästi harvinaisempia kuin sepelvaltimotauti, sydämen vajaatoiminta tai eteisvärinä.

Pieniin sydänsairausryhmiin kuuluu potilaita, jotka sairastavat sydänsarkoidoosia, pulmonaalihypertensiota, perinnöllisiä rytmihäiriösairauksia, familiaalista hyperkolesterolemiaa, aortan sairauksia sekä potilaat, joilla on reumasairauksiin tai metabolisiin kertymäsairauksiin liittyviä sydän- ja verisuonisairauksia. Potilasryhmien koko vaihtelee muutamista kymmenistä muutamaan tuhanteen.

Sydänliitto kuuluu harvinaisten sairaus- ja vammaryhmien Harvinaiset-yhteistyöverkostoon. Harvinaisiksi määritellään Suomessa sairaudet, joita sairastavia on alle viisi sataa.

Pitkä QT -oireyhtymä
verkko-opas löytyy
täältä >

Jaa sivu: Bookmark and Share

Hakuohje

Sisällöstä voi hakea tietoa vapaalla sanahaulla (Hae sisällöstä) tai asiasanahaulla (Hae asiasanoilla).

Vapaa sanahaku käy läpi tekstisisällöt, otsikot ja kuvatekstit.

Asiasanahaku hakee sisällön metatiedoista vastaavuutta sisällön Tero- ja Mesh-metatietoihin.

Haku käyttää oletusarvona hakusanojen välissä TAI-operaattoria.

Haku ei tee eroa suurten tai pienten kirjainten välillä.

Hakusanan voi katkaista asteriskilla eli tähtimerkillä (*) sanan lopusta, mikä on hyödyllistä eri taivutusmuotojen etsimisessä.