Sisältöön Sivukartta Palaute Tulosta

Sydänliitto

Liikunta ja läppäviat

Oireetonta läppävikaa sairastavat voivat liikkua ilman rajoituksia. Läppävian vaikeutuessa tai jos siihen liittyy jokin muu sydänsairaus, liikunnan rasittavuus suhteutetaan läppävian vaikeusasteeseen.

Liikunta on tärkeää sekä ennen läppäleikkausta että sen jälkeen. Läppäleikkauksen jälkeen keskitytään yleiskunnon ja toimintakyvyn palauttamiseen. Tehokas lihasvoimaharjoittelu voidaan aloittaa rintalastan luutumisen jälkeen, yleensä 1,5 – 3 kk:n kuluttua. Jos potilaalla on mekaaninen läppäproteesi ja siihen liittyvä veren hyytymistä ehkäisevä lääkitys, hänelle ei suositella kontaktilajeja vammojen ja niihin liittyvän verenvuotovaaran vuoksi.

Liikunta on jossakin muodossa suositeltavaa kaikille läppävikaa sairastaville. Yleensä läppävikaan ei liity lääkitystä, joka rajoittaisi liikuntaa.

Jaa sivu: Bookmark and Share

Hakuohje

Sisällöstä voi hakea tietoa vapaalla sanahaulla (Hae sisällöstä) tai asiasanahaulla (Hae asiasanoilla).

Vapaa sanahaku käy läpi tekstisisällöt, otsikot ja kuvatekstit.

Asiasanahaku hakee sisällön metatiedoista vastaavuutta sisällön Tero- ja Mesh-metatietoihin.

Haku käyttää oletusarvona hakusanojen välissä TAI-operaattoria.

Haku ei tee eroa suurten tai pienten kirjainten välillä.

Hakusanan voi katkaista asteriskilla eli tähtimerkillä (*) sanan lopusta, mikä on hyödyllistä eri taivutusmuotojen etsimisessä.