Sisältöön Sivukartta Palaute Tulosta

Sydänliitto

 
 
 
 
 
 

Riittävästi kuitua

Kuitu pienentää veren kolesterolipitoisuutta, edistää vatsan toimintaa, tasapainottaa verensokeria ja auttaa painonhallinnassa.

Kuitua saadaan vain kasvikunnan tuotteista. Ne ovat ravinnon imeytymättömiä hiilihydraatteja, tai niiden kaltaisia aineita. Kuidut voidaan jakaa liukoiseen ja liukenemattomaan kuituun. Kaikista kasvikunnan tuotteista saadaan molempia kuituja, mutta eri suhteessa.


Kuidun saanti

 

Kuidun saantisuositus on naisilla vähintään 25 g ja miehillä vähintään 35 g. Lapsille ei ole omaa saantisuositusta.  Leikki-iästä lähtien kuidun määrää voi pikku hiljaa lisätä siten, että murrosiässä kuidun määrä saavuttaa aikuisille suositellun tason.


Suomalaiset saavat ruoasta liian vähän kuitua, keskimäärin 21 g päivässä. Viljavalmisteet ja erityisesti ruisleipä ovat suomalaisten merkittävin kuidun lähde.
 

Kuidun lähteinä kannattaa suosia luontaisesti runsaskuituisia elintarvikkeita: 

  • täysjyväleivät, -puurot, erityisesti ruispohjaiset 
  • täysjyväriisi, -pasta, mysli
  • marjat ja hedelmät 
  • juurekset, kasvikset
  • pavut, linssit, herneet
  • leseet, siemenet


Kuidun terveysvaikutukset


Kuitu alentaa kolesterolia

Liukoinen kuitu pienentää veren kolesterolipitoisuutta. Se sitoo ruoan mukana tulevaa kolesterolia ja elimistön tuottamia, kolesterolin muodostamiseen tarvittavia sappihappoja ohutsuolessa. Kuituun sitoutunut kolesteroli kulkeutuu pois elimistöstä ulosteen mukana.

Kuitu edistää sydänterveyttä
Runsas kuidun saanti vähentää sepeltaudin vaaraa ja tyypin 2 diabeteksen ilmaantuvuutta. Ravintokuidulla voi olla myös syöpää estäviä ominaisuuksia.

Kuitu edistää vatsan toimintaa ja tasapainottaa verensokeria
Liukenematon kuitu edistää vatsan toimintaa, sillä se lisää ulostemassaa. Lisäksi kuitu tasapainottaa ravinnon imeytymistä pitemmälle aikavälille ja näin verensokerin nousu on hitaampaa.

Kuitu auttaa painonhallinnassa
Kuitu täyttää vatsaa ja lisää kylläisyydentunnetta.

Kuitupitoinen ruoka on monipuolista ruokaa
Riittävä kuidunsaanti turvataan lisäämällä ruokavalioon monipuolisesti kasviksia ja täysjyvätuotteita. Kuitupitoisen ravinnon terveysvaikutukset eivät rajoitu kuidun terveysvaikutuksiin, sillä kuitupitoinen ruoka sisältää myös runsaasti vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja.

 

 

 

Aiheeseen liittyvät linkit:

Tietoa kuidun terveysvaikutuksista (Leipätiedotus - Kuitukompleksi) 
Suomalaisten kuidunsaantilähteet löytyvät uusimmasta finravinto 2007 -tutkimuksesta
Testaa oma kuidunsaantisi

 

Päivitetty 15.2.2012 

 

1
2
3
4
5
6

Jaa sivu: Bookmark and Share
 
Info
Sulje

Hakuohje

Sisällöstä voi hakea tietoa vapaalla sanahaulla (Hae sisällöstä) tai asiasanahaulla (Hae asiasanoilla).

Vapaa sanahaku käy läpi tekstisisällöt, otsikot ja kuvatekstit.

Asiasanahaku hakee sisällön metatiedoista vastaavuutta sisällön Tero- ja Mesh-metatietoihin.

Haku käyttää oletusarvona hakusanojen välissä TAI-operaattoria.

Haku ei tee eroa suurten tai pienten kirjainten välillä.

Hakusanan voi katkaista asteriskilla eli tähtimerkillä (*) sanan lopusta, mikä on hyödyllistä eri taivutusmuotojen etsimisessä.