Minulle tehtiin kliininen rasituskoe. Verenpaineeni nousi kokeen aikana korkeisiin lukemiin. Kokeen loputtua paineet oli 229/168 ja pulssi 144. Onko normaalia, että paineet nousee noin korkeiksi?

11/03/2015

Mummeli 57

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 11.3.2015
Päivitetty 4.6.2018

Syke nousi toivotulla tavalla siten, että kokeen tarkkuus on parhaimmillaan. Yläpaineen (systolisen) nousu on normaalin rajoissa, sen kuuluukin rasituksessa nousta. Alapaineen (diastolisen) nousu arvoon 168 mmHg kuulostaa poikkeukselliselta. Olikohan se todella noin? Pitäisi nähdä paineiden käyttäytyminen koko rasituksen aikana, levosta rasitusvaiheen loppuun ja vielä rasituksen jälkeisen lepovaiheen aikana. Alapaineen mittaus rasituksen aikana ei teknisistä syistä ole kovin luotettavaa, mutta suuntaa antavan käsityksen kyllä saa. Oliko paine mitattu automaattimittarilla vai kuuntelemalla? Tuollaiseen automaattimittarin lukemaan (ainakaan yksittäisenä) en uskoisi. Yleensä alapaine ei rasituksessa nouse, ja voi hiukan laskeakin. Niillä, joilla on kohonnut verenpaine, alapaine yleensä nousee, tyypillisesti 100-120 mmHg -tasolle. Ellei aiemmin ollut tiedossa verenpaineongelmaa, tuollainen löydös voi antaa aiheen seurata lepoverenpainetta, mutta hoidon aihe se ei sellaisenaan ole.

11/03/2015

Mikko Syvänne