Sisältöön Sivukartta Palaute Tulosta

Sydänliitto

Liikunta ja kardiomyopatia

Laajentavaa eli dilatoivaa kardiomyopatiaa sairastavan liikunnan aloittaminen vaatii hoitavan lääkärin arvion potilaan sopivuudesta liikuntaan. Mikäli kardiomyopatiaan liittyvien sydämen vajaatoiminnan oireet ovat lieviä tai keskivaikeita, on aktiivisen liikunnan harrastaminen sallittua.

Keskivaikealla tarkoitetaan, että oireita ilmenee jo tasamaakävelyssä. Liikunnan rasittavuus sovelletaan vallitsevan fyysisen kunnon mukaiseksi. Sopiva liikunta tuntuu " hieman rasittavalta". Aloitettaessa aktiivista liikuntaa oireiston ja lääkityksen on pitänyt olla vakaa vähintään viimeksi kuluneiden 3- 4 viikon aikana. Potilaan pitää pystyä liikkumaan ilman hengenahdistusta eikä hänellä saa olla turvotusta.
Kestävyysliikunnan ja lihaskuntoharjoittelun yhdistäminen näyttäisi tuovan parhaan hyödyn.

Lihaskuntoharjoittelun merkitys korostuu niillä henkilöillä, joilla sairaus on aiheuttanut lihasten surkastumista. Kestävyysliikunta kuten esimerkiksi kävely, jumppa, pyöräily, hiihtäminen ovat yleensä sopivia lajeja kestävyyskunnon parantamiseen. Myös uinti on nykykäsityksen mukaan sallittua, jos sairauden vaikeusaste on lievä. Lajivalinnassa tuleekin huomioida sairauden aste ja liikuntamieltymykset.

Paksuntavaa eli hypertrofista kardiomyopatiaa sairastavan aloittaessa aktiivista liikuntaa, on hyvä tehdä kliininen rasituskoe. Jos koe sujuu hyvin, niin liikuntakin on turvallista. Hyvin rasittavaan liikuntaan voi liittyä äkkikuoleman vaara, joten kilpaurheilusta tulee keskustella hoitavan lääkärin kanssa.
Yksilöllisiä neuvoja liikunnan aloittamiseksi on hyvä kysyä omalta lääkäriltä ja fysioterapeutilta.

Jaa sivu: Bookmark and Share

Hakuohje

Sisällöstä voi hakea tietoa vapaalla sanahaulla (Hae sisällöstä) tai asiasanahaulla (Hae asiasanoilla).

Vapaa sanahaku käy läpi tekstisisällöt, otsikot ja kuvatekstit.

Asiasanahaku hakee sisällön metatiedoista vastaavuutta sisällön Tero- ja Mesh-metatietoihin.

Haku käyttää oletusarvona hakusanojen välissä TAI-operaattoria.

Haku ei tee eroa suurten tai pienten kirjainten välillä.

Hakusanan voi katkaista asteriskilla eli tähtimerkillä (*) sanan lopusta, mikä on hyödyllistä eri taivutusmuotojen etsimisessä.