Sisältöön Sivukartta Palaute Tulosta

Sydänliitto

Jättisolumyokardiitti

Jättisolumyokardiitti on vakava sydämen tulehduksellinen sairaus, jonka syytä ei tiedetä. Sairaus ilmenee nopeasti etenevin sydämen vajaatoiminnan ja rytmihäiriön oirein. Sairaus johtaa usein sydämen siirtoon.

Luokitus

ICD-10: I40.8 Muu määritetty akuutti sydänlihastulehdus

Sairauden muut käytetyt nimitykset, lyhenteet

Idiopathic giant cell myocarditis, giant cell myocarditis

Yleisyys

Kaikista sydänlihastulehdusten aiheuttajista jättisolumyokardiitti on erittäin harvinainen. Suomessa siihen sairastuu vuosittain alle viisi henkilöä.

Sairauden piirteet (oireet/löydökset)

Jättisolumyokardiitti aiheuttaa nopeasti vaikeutuvan sydämen vajaatoiminnan ja henkeä uhkaavia rytmihäiriötä. Sydämen vajaatoiminnan eli pumppaustoiminnan häiriön oireita ovat rasituksen siedon heikkeneminen, väsymys, hengenahdistus ja turvotukset. Sydänlihaksen johtoratavauriot voivat aiheuttaa pulssin hitautta ja huimausta tai useimmiten nopeista rytmihäiriöistä johtuvaa tykytystä. Molemmat voivat johtaa tajunnan menetykseen. Sairaus alkaa nuorena tai keski-iässä yleensä aiemmin terveellä ihmisellä. Noin 20 prosentilla sairaus liittyy muuhun autoimmuunisairauteen, esimerkiksi tulehdukselliseen suolistosairauteen.

Mikä aiheuttaa jättisolumyokardiitin

Jättisolumyokardiitin aiheuttaa sydänlihaksen tulehdus. Tulehdussolut, jättisolut ja lymfosyytit aiheuttavat kudostuhoa sydämessä. Tulehduksen laukaisevaa syytä ei tiedetä.

Diagnostiikka

Sairauden varhainen toteaminen on tärkeää, jotta hoito päästään aloittamaan ajoissa. Perustutkimuksia ovat sydämen kaikukuvaus ja sydänsähkökäyrä levossa tai vuorokausirekisteröintinä. Tarkempiin tutkimuksiin kuuluvat sydämen magneettitutkimus ja/tai PET-kuvaus. Sairauden toteaminen perustuu aina sydänlihaksen koepalaan. Jättisolumyokardiitilla ja sydänsarkoidoosilla on monia samanlaisia piirteitä ja sairauksien erottaminen toisistaan on haasteellista.
.

Hoito ja kuntoutus

Jättisolumyokardiittia hoidetaan tulehdusta hillitsevillä lääkkeillä, kortikosteroidilla, siklosporiinilla ja atsatiopriinilla. Ajoissa aloitetulla lääkityksellä saadaan tulehdus rauhoittumaan, mutta se ei paranna sairautta.
Rytmihäiriöiden estoon käytetään beetasalpaaja ja amiodaroni lääkityksiä. Rytmihäiriötahdistin asennetaan potilaille vakavien kammioperäisten rytmihäiriöiden suuren riskin takia.
Sydämen vajaatoimintaa hoidetaan yksilöllisesti valituin lääkkein.
Suurimmalle osalle potilaista tehdään sydämensiirto. Lääke- ja laitehoidot tukevat valmistautumista sydämensiirtoon.

Ennuste

Jättisolumyokardiitti on henkeä uhkaava sairaus ja vaatii aina hoitoa. Ilman hoitoa sairaus johtaa kuolemaan muutamassa kuukaudessa. Sydämensiirto pidentää elinaikaa. Pienellä osalla potilaista jättisolumyokardiitti uusii sydänsiirteessä.

Jättisolumyokardiitti Suomessa

Hoito on keskitetty Suomessa yliopistosairaaloihin ja se tapahtuu yhteistyössä sydänsiirtokeskuksen kanssa.

Järjestöt, toimijat ja muu tukitoiminta

Sydän- ja keuhkosiirrokkaat eli Syke ry toimii sydän-, keuhko- sekä sydänkeuhkosiirrokkaiden ja heidän läheistensä tukena ja edunvalvojana, www.syke-elinsiirrot.fi

Jaa sivu: Bookmark and Share

Hakuohje

Sisällöstä voi hakea tietoa vapaalla sanahaulla (Hae sisällöstä) tai asiasanahaulla (Hae asiasanoilla).

Vapaa sanahaku käy läpi tekstisisällöt, otsikot ja kuvatekstit.

Asiasanahaku hakee sisällön metatiedoista vastaavuutta sisällön Tero- ja Mesh-metatietoihin.

Haku käyttää oletusarvona hakusanojen välissä TAI-operaattoria.

Haku ei tee eroa suurten tai pienten kirjainten välillä.

Hakusanan voi katkaista asteriskilla eli tähtimerkillä (*) sanan lopusta, mikä on hyödyllistä eri taivutusmuotojen etsimisessä.