Etusivu / Sydänsairaudet / Elektrofysiologinen tutkimus

Elektrofysiologinen tutkimus

Elektrofysiologinen tutkimus (EFT) selvittää sydämen rytmihäiriöiden mekanismeja.

Anna-Mari Hekkala, ylilääkäri
Julkaistu 24.1.2024
Päivitetty 26.1.2024

Tutkimus tehdään ujuttamalla taipuisat katetrit sydämen sisälle. Reittinä käytetään reisilaskimoa. Rytmihäiriöiden hoitoon perehtynyt kardiologi puuduttaa nivusseudun, ja punktoi suuremmalla neulalla reitin katetreille. Katetrien kulkua verisuonen sisällä ei tunne, eli se on kivutonta. Apuna käytetään röntgenlaitetta.

Katetrien avulla tarkastellaan sydämen rytmihäiriörakenteita sydänlokeroiden sisältä käsin. Rytmihäiriö yritetään käynnistää tahdistamalla sydäntä, tai antamalla rytmihäiriön laukaisevaa lääkettä. Muutoin rytmihäiriön syntypaikkaa ei voi löytää.

Potilas on tutkimuksen aikana hereillä, ja hän voi keskustella henkilökunnan kanssa. Tarvittaessa voidaan antaa pieni annos kipulääkettä. Nukutusta käytetään vain lapsilla ja voimakkaasti rauhattomilla potilailla.

Tutkimus kestää noin 1-2 tuntia. Jos samalla päädytään tekemään katetriablaatiotoimenpide, aikaa kuluu enemmän. Katetriablaatiossa rytmihäiriön aiheuttava rakenne tai kohta pyritään poistamaan arpeuttamalla kyseinen kohta. Koko tutkimuksen ajan täytyy maata liikkumatta paikoillaan tutkimuspöydällä.

Kotiin pääsee yleensä samana iltana, tai viimeistään seuraavana päivänä. Nivuspiston vuoksi voimakkaita ponnisteluja ja urheilua on vältettävä muutaman päivän ajan. Sairausloman pituus riippuu ammatista, ja on yleensä muutamia päiviä.

Milloin tarvitaan elektrofysiologista tutkimusta?

Tutkimusta käytetään rytmihäiriömekanismin selvittämiseen. Tavallisimmin taustalla on sydämen tiheälyöntisyyskohtaukset, kuten supraventrikulaarinen takykardia (SVT). Yleensä rytmihäiriöstä on jonkinlainen käsitys jo ennen EFT-tutkimukseen ryhtymistä. Häiriöstä on ehkä jo saatu EKG-näyte, tai oirekuvaus on niin tarkka, että sen perusteella voidaan luotettavasti epäillä tiettyjä rytmihäiriöitä. EFT-tutkimuksella paikannetaan rytmihäiriömekanismi, ja tavoitteena on aina samalla katetriablaatiohoito, eli rytmihäiriömekanismin poistaminen. Joskus rytmihäiriömekanismi sijaitsee anatomisesti sellaisessa paikassa, ettei katetriablaatiohoito ole mahdollinen.

Myös poikkeavan runsas kammiolisälyöntisyys voi olla aihe EFT-tutkimukseen ja katetriablaatioon.

EFT-tutkimusta voidaan tarvita myös tutkittaessa tajunnanmenetyskohtauksia, jos kohtauksen syyksi epäillään rytmihäiriötä, eikä missään muissa tutkimuksissa ole syytä löytynyt.

EFT-tutkimusta käytetään joskus rytmihäiriövaaran arviointiin. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi synnynnäisen oikoradan tapauksessa, vaikka henkilö olisi oireetonkin, jos hän työskentelee ns. riskiammatissa, esimerkiksi lentäjänä.

Tutkimukseen liittyvät riskit

Tutkimukseen liittyvien vaarallisten komplikaatioiden riski on pieni, alle 1%. Vaarallinen komplikaatio voi olla esimerkiksi verenvuoto sydänpussiin.

Pistokohtaan voi muodostua mustelma, joka paranee kuten muutkin mustelmat. Jos pistokohtaan kuitenkin syntyy selvä verenpurkauma, joka tuntuu aristavana pattina, voidaan sen hoitoa joutua arvioimaan päivystyksessä.

Lue seuraavaksi

Lahjoita